Panhard Rod

Aanpassingen aan mijn Austin A30's achteras

The setup
Sinds ik mijn auto op de weg heb (2010) ben ik niet helemaal tevreden met de achterwielophanging. Het probleem ligt in de iets bredere banden die ik heb. Ze zijn gemonteerd op 'mini lite' replica-wielen en er is gewoon niet veel ruimte in de wielkuip. Dit probleem komt naar voren in krappe bochten wanneer ik wat extra gewicht achterin de Austin vervoer. Hierdoor wrijft de band aan de binnenkant van de wielkuip. Bij langzamer rijden is het zeker mogelijk om te rijden, maar dit is natuurlijk niet ideaal. Er zijn natuurlijk veel manieren om dit probleem aan te pakken,

1. De binnenflenzen afslijpen. (is al bij mijn auto gedaan)
2. Buig de flenzen naar binnen (dit zorgt voor een minder scherpe rand)
3. De wielkast naar buiten duwen met een stuk hout en een krik. (zou mijn verf barsten)
4. Beperking van de zijwaartse beweging met een panhard staaf.

Ik heb erover nagedacht en ik heb uiteindelijk besloten dat ik een panhard stang wil proberen. Mijn vader was ook enthousiast en samen hebben we het doel gesteld om het af te hebben voor de reis naar de 2015 International Rally. Dit maakte het ook mogelijk om een ??beetje meer gewicht in de auto te hebben voor de reis en dit betekende op zijn beurt dat er één extra persoon mee kon komen. Natuurlijk had ik een aantal vereisten voor deze constructie. De belangrijkste vereiste was dat ik niet te veel aan de auto zelf wil veranderen. Ook wil ik de wijziging zonder al te veel moeite ongedaan kunnen maken. Met mijn online onderzoek heb ik veel panhard-stangen op vergelijkbare auto's gezien en ook een 'kit' gevonden die kant en klaar kan worden gekocht. De meeste hiervan vereisen lassen aan de achteras om er een bevestigingspunt aan te maken. Ik denk dat dit niet de meest elegante oplossing is, dus ben ik onder de auto gedoken om een demontabele ondersteuning te bedenken.

Back