Sheffield
International rally 2015
De internationale rally 2015 werd gehouden in de Wortley-hal in de buurt van Sheffield en we waren aanwezig met 4 auto's met 9 personen. De kolone bestond uit 2 Van's en 2 saloons. Net als vorig jaar hebben we besloten om de boot van Hoek van Holland naar Harwich te nemen. Wij hebben eerdere jaren wat geëxperimenteerd met de oversteek twee jaar geleden, maar dit was niet erg goed bevallen. We houden dus vast aan de beproefde nachtoversteek als het enigszins mogelijk is.
![Motor cycle with keg trailer Motor cycle with keg trailer](../pictures/NR5/NR501.png)
De overtocht was vrij rustig, kort samengevat: we kwamen aan boord, dronken wat biertjes, gingen naar bed en we arriveerden 7 uur lokale tijd in Harwich. Zoals altijd stopten we bij een parkeerplaats om wat krentenbollen te eten. We eten ze op de kade vanwege de beperkte tijd op de veerboot in de ochtend. Blijkbaar hebben de motorrijders die ook de overtocht maakten dezelfde parkeerplaats gekozen. Omdat we snel werden omringd door een groot aantal "bikers" en hun motorfietsen ze waren flink gemodificeerd. Een voorbeeld was een aanhangwagen achter een van de motorfietsen die eruit zag als een biervat. De motorrijders en hub motorfietsen waren onderweg naar de FH-DCE Super rally wat HET Europese Harley Davidson-evenement is. Het trekt meer dan 10.000 Harley liefhebbers aan. Dus het is maar een beetje groter dan de internationale Austin A30 A35 Rally ;-)
![Chimney Chimney](../pictures/NR5/NR502.png)
De eerste stop was iets dat was uitgezocht door mijn broer Koen. Hij had gezien dat een pompstation in Leicester niet zoveel extra rijden zou zijn en was zeker een bezoek waard. Na een gigantische omleiding zijn we eindelijk in Leicester aangekomen (we zullen maar zeggen dat we de Britse omleidingen nooit blindelings meer zullen vertrouwen) De toegang bleek gratis en het museum was erg interessant, naast de indrukwekkende stoommachines ging het muzeum ook over de geschiedenis en de wetenschap van volksgezondheid in Leicester, met behulp van historische tentoonstellingen. Er was ook een klein gedeelte gewijd aan historische projectoren en een selectie van schrijfmachines gemaakt in Leicester.
![Chimney Chimney](../pictures/NR5/NR503.png)
Dit was een hele lange schoorsteen!
![Telephone box Telephone box](../pictures/NR5/NR504.png)
Het museum bevatte allerlei verzamelingen
![Old film Projectors Old film Projectors](../pictures/NR5/NR505.png)
Oude filmprojectoren
![beam engine beam engine](../pictures/NR5/NR506.png)
Een indrukwekkende Stoommachine
![beam engine beam engine](../pictures/NR5/NR507.png)
De stoommachien was niet onder stoom die dag. Helaas
![t Victorian](../pictures/NR5/NR508.png)
Om de vooruitgang op het gebied van hygiënische technologie te illustreren, toonden ze badkamers door de eeuwen heen
![tub tub](../pictures/NR5/NR509.png)
Zelfs nog minder geavanceerd
![washing machines washing machines](../pictures/NR5/NR510.png)
Historische wasmachines
![Model Model](../pictures/NR5/NR511.png)
Een model van de Stoommachine, waarmee ze het afvalwater uit Leicester pompten
![Front Front of the buidling](../pictures/NR5/NR512.png)
Prachtige gebouwen om de stoommachine te huisvesten, zo maken ze ze gewoonweg niet meer.
![Tardis? Tardis?](../pictures/NR5/NR513.png)
Niet tardis, maar dit is wel een politiebox, ze werden gedurende een periode van 20 jaar als test gebruikt. Ze gebruikten ook iets langere exemplaren om op een fiets te kunnen herbergen.
![Storage Storage](../pictures/NR5/NR514.png)
Nadat één van ons een klein gesprekje was begonnen met een van de vrijwilligers, werden we zelfs uitgenodigd om in een van de schuren te kijken waar een groot deel van de museumcollectie was gehuisvest. Deze geweldige ruimte stond vol met historische Leicester-voertuigen en machines. De collectie varieerde van stoomwals tot breimachines. Ze waren erg trots op de brandweerwagen die speciaal voor Leicester iets smaller werd gebouwd. De mini hier opgeslagen was ook erg interessant omdat het in de jaren 60 werd omgebouwd tot volledig elektrisch en onlangs gerestaureerd en alles werdt volledig gerund door vrijwilligers van het pompstation.
![Lead batteries Lead batteries](../pictures/NR5/NR515.png)
Het mini-achterframe is versterkt om het extra gewicht aan te kunnen
![electric motor electric motor](../pictures/NR5/NR516.png)
Alle elektronica nam ook de motorruimte volledig in beslag
![Bus Bus](../pictures/NR5/NR517.png)
Deze dubbeldekkerbus heeft aan de achterzijde 2 assen vanwege wetgeving. Tijdens de oorlog werd alle wetgeving achterwege gelaten en na de oorlog werden er alleen bussen met dubbele banden op de achteras geproduceerd.
![storage Overview of the storage](../pictures/NR5/NR518.png)
Er waren tal van andere prachtige voertuigen en de persoon die ons rondleidde was zeer goed geïnformeerd. Ik wil de vrijwilligers van het pompstation bedanken voor een fantastisch bezoek. Na een reis van 75 mijl kwamen we aan bij Wortley Hall en zagen dat we slechts de tweede waren op het kampeerterrein.
![Wortley inn Wortley inn](../pictures/NR5/NR519.png)
Nadat we ons kamp hadden opgezet, genoten we van een maaltijd in de Wortley Arms Inn.
![the Devils arse the Devils arse](../pictures/NR5/NR520.png)
De volgende dag kwamen we met het plan om het Peak District te verkennen. Na enige tijd verlieten we de stadsgrenzen van sheffield, het duurde even om uit de stad te komen, want ondanks een zorgvuldige afweging tussen het gebruik van de Sat-Nav en de goede oude papieren kaart vertrouwden we te veel op de satellietnavigatie .. Eenmaal bevrijd van de vernauwingen van de stad, werden we getrakteerd op een werkelijk prachtige omgeving. De vier Austin's vertrokken naar de stad Castleton, waar we een korte wandeling maakten langs de ruïnes van Peveril Castle die we niet bezochten en de grotten van Castleton waarvan we óók besloten deze niet te bezoeken. We namen echter de tijd, zoals echte mannen vaak doen, om een scone te eten en koffie te drinken. Vervolgens gingen we op pad om Buxton te bezoeken, mijn vader had jaren geleden deze stad bezocht en er moest een heel leuk speelgoedmuseum zijn. Helaas, we konden het niet vinden. Dus gingen we naar het nabijgelegen stadje Matlock om het "Lead Mining-museum" te bezoeken. We hebben veel over de geschiedenis geleerd van loodmijnbouw in het "peakdistrict" en het gebruik van lood in alledaagse voorwerpen. Het museum was erg leuk en vol met praktische voorbeelden. Op weg naar het Lead Museum passeerden we enkele leuke antiekwinkels in het centrum van Matlock, omdat we nog een wat tijd hadden besloten we om te gaan terug. Na kort rondgekeken te hebben besloten we om wat barbecuespullen bij de plaatselijke supermarkt te kopen en terug naar de camping te gaan. Bij aankomst zagen we dat verschillende andere mensen een kamp hadden opgezet. Theo, de onofficiële Nederlandse "Austin Expedition Cook" had de barbecue in een mum van tijd aangestoken daarna konden we genieten van een maaltijd die bestond uit hamburgers en hotdogs met wat salade "on the side".
![stone circle Stone circle](../pictures/NR5/NR521.png)
We bezochten ook een stenen cirkel, het weer was erg mooi.
![My car My car](../pictures/NR5/NR522.png)
Let op het imperiaal
![View from stone circle View from stone circle](../pictures/NR5/NR523.png)
Een mooi uitzicht vanaf de stenen cirkel
![Lead mine overview A typical Lead Mine](../pictures/NR5/NR524.png)
Van binnenuit het Lead Mining Museum
![t Spitfire and Hurricane](../pictures/NR5/NR525.png)
Zaterdag was een dag in Austin-thema, Hans had zijn plaatwerk uitgestald en ik adverteerde met mijn imperiaal. De ochtend stond in het teken van kopen en verkopen. Dit jaar waren er overduidelijk meer handelaren dan andere jaren. Alle Austins stonden keurig op het veld en er werden veel foto's gemaakt. Het overvliegen van de Spitfire en de Hurricane was een hoogtepunt van de dag. Nadat we in onze tent hadden gegeten, gingen sommigen van ons naar de Wortley-hal om te kijken wat het entertainment te bieden had. Het was namelijk zo dat kaartjes verkochten om "play your cards right" te spelen, Jan kocht er vijf! Helaas mocht hij maar één keer spelen en verloor hij met de tweede kaart. We hebben echt genoten van de rest van de avond en genoten toen twee van de heren uitbundig lachend terug naar de tent keerden.
![Danny under umbrella tents](../pictures/NR5/NR528.png)
De tenten, we hadden dit jaar een iets andere opzet, maar dit was vooral mogelijk vanwege de milde wind.
![Classic cars Classic cars](../pictures/NR5/NR529.png)
S-cargo... Slakken?
![Hot-rod Hot-rod](../pictures/NR5/NR531.png)
Deze auto trok veel aandacht, aan de voorkant van een simitar en aan de achterkant van een A30.
![sky Austin rears](../pictures/NR5/NR532.png)
Kijk eens naar al die Austin's!
![A30 line-up A30 lineup](../pictures/NR5/NR533.png)
En nog meer Austin's!
![Even More Austins More austins](../pictures/NR5/NR534.png)
Altijd een mooi gezicht.
![funny registration Volvo numberplate, funny](../pictures/NR5/NR537.png)
De laatste dag voor ons op het rally veld brachten we 's ochtends door met de verkoop van de rest van de panelen en ik verkocht het imperiaal die ik met mijn vader had gemaakt. Na de lunch besloten we naar Sheffield te gaan om de wintertuin te zien. Tot onze grote verbazing ontdekten we dat er ook een "foodfestival" werd gehouden rond de plek van de wintertuin. We hebben hier wel wat tijd doorgebracht, maar niet zoveel. Het idee was, om de rest van de dag te spenderen door in de middag een korte rit in de richting van Wortley te maken. Zo konden we zien wat er ten noorden van Wortley lag. Toen we Penistone bereikten, besloten we echter te stoppen om wat boodschappen te doen en terug te gaan naar de Rally.
![Carrington Carrington steam festival](../pictures/NR5/NR539.png)
Maandagochtend waren we behoorlijk vroeg klaar met ingepakken omdat we het stoomfestival in Carrington wilden bezoeken, maar we moesten op tijd terug zijn in Harwich voor de veerboot terug naar Nederland. De rit naar Carrington verliep vlot en we bevonden ons al snel temidden van allerlei soorten landbouwmachines.
![modified class modified class](../pictures/NR5/NR540.png)
wat een lust voor het oog. Er waren ook een flink aantal stoommachines en er waren ook een paar klassieke auto's.
![Field the entire field](../pictures/NR5/NR541.png)
Het veld waarop alle voertuigen werden vertoond.
![Converted Transporter van T2 rear](../pictures/NR5/NR542.png)
Omgebouwde VW T2 bestelwagen, waarvanuit koffie geserveerd werd.
![Carnival ride Carnival ride](../pictures/NR5/NR543.png)
Er was veel te doen!
![Mini-mini Mini-mini](../pictures/NR5/NR544.png)
Een ingekorte mini! Was hij nog niet klein genoeg dan?
![Austin on show The austin on show](../pictures/NR5/NR545.png)
De volgende auto was een Morris Minor die bestond uit twee aan elkaar gemaakte vooreinden en een zwarte Austin A35 met een rek op de kofferbak.
![M#rr#S M#n#r](../pictures/NR5/NR546.png)
De eerder genoemde Morris Minor
![Scale steam lorry Scale steam lorry](../pictures/NR5/NR547.png)
Heel veel dingen om te zien, we hebben onzelf flink vermaakt
![t Slow race](../pictures/NR5/NR548.png)
Dit was de langzame race tussen de stoommachines in volle gang. Het doel was om als laatste de overkant te bereiken
![the field the field](../pictures/NR5/NR549.png)
De route terug deed ons aan Nederland denken vanwege het vlakke platteland. Na een saaie rit kwamen we voor 7 uur aan in de roze pub (de Cross Inn) en zaten samen om te genieten van de laatste Engelse maaltijd van de reis. Ook dit jaar weer heb ik mij super vermaakt tijdens de jaarlijkse Internationale Rally!