Zoom in om alle kleine details van deze GPS-geregistreerde route te vinden. (scroll naar beneden voor het volledige verhaal in afbeeldingen)
Hieronder vindt u een video van de reis op YouTube
"The Jurassic Rally"
International rally 2019, Wareham
De clubrally van de Austin A30-A35 uit 2019 was er één om nooit te vergeten! De locatie voor het belangrijkste Austin A30-A35-evenement van dit jaar was het mooie dorp Wareham. Omdat Wareham in Dorset is, werd de toepasselijke naam "Jurassic Rally" gegeven aan de bijeenkomst van dit jaar.
Donderdag
Omdat we 's nachts graag de Noordzee oversteken met de Stena Ferry, zijn we donderdagochtend in Harwich aangekomen klaar voor de 333 km lange reis naar de rallylocatie.
Dit is natuurlijk een hele reis in een kleine auto uit 1950. Het vraagt meer van de bestuurder dan wanneer dezelfde afstand zou afleggen in een moderne auto. Daarom is een pauze zeer welkom en ook een goed excuus om een ??leuk museum, tuin, kasteel of andere attractie te bezoeken.
Bij het plannen van de route vond ik een museum dat interessant en leuk klonk. Het was ongeveer halverwege de route. The Milestones Museum(www.milestonesmuseum.org.uk)
bleek een fantastisch museum te zijn. Ik moet zeggen dat ik me een beetje zorgen maakte omdat de website me deed geloven dat het museum meer op kinderen was gericht.
Deze zorgen bleken niet nodig, er was veel te zien tussen de originele winkelpuien en de mooie voertuigen die de nagebouwde straten uit verschillende tijdsperioden kwamen.
Na de lunch (Steak and kidney pie) keerden we terug naar de kleine Austins om onze weg te vervolgen.
Bij het naderen van Wareham kijken we altijd uit naar de kleine gele "Flying-A" -borden langs de kant van de weg. De organisatie zet ze altijd op en ze worden zeer gewaardeerd. Bij aankomst op het Rugby-veld zagen we dat we daar niet de eersten zijn. Na het opzetten van de tenten zijn we wat gaan wandelen.
Wareham bleek een goede stad voor avondwandelingen langs de stadsmuren
Wareham, een mooi dorpje
Ook om enkele mooie foto's te maken
Vrijdag
De Austin A30-A35 club van eigenaren regelde dat tickets met korting via de club op het veld konden worden gekocht. We zagen het wel zitten om een ??ritje met een stoomtrein naar Swanage te maken. En we besloten om 's morgens de trein te nemen. Toen we op het parkeerterrein bij het treinstation aankwamen, konden we de rook van de naderende trein al zien.
Een sprintje was nodig om de trein op tijd te pakken.
Langs de route passeert de trein enkele dorpjes, waaronder Corfe. Corfe is een prachtige dorpje met de overblijfselen van een machtig kasteel bij nadere inspectie vonden we het een beetje te duur om te bezoeken en in plaats daarvan bewonderden we het kasteel van een afstand. Het weer werd toen al mooi en zonnig.
Terug op het treinstation van Corfe bood de brug over de sporen een geweldige plek om de binnenkomende trein te fotograferen. Ik denk dat we allemaal dezelfde foto's hebben. De volgende stop was Swanage, dit dorp heeft een heel interessante geschiedenis, daarover later, toen we de volgende dag terugkwamen. Het uur naderde de lunchtijd en wat is perfecter dan fish and chips eten in een leuke kustplaats in Dorset. Dat is precies wat we deden, hoewel er wel wat problemen waren met oude bankbiljetten en enkele behoorlijk grote meeuwen. De treinreis was echt aangenaam, en terug op de camping gingen een paar van onze gezelschap nog een avondwandeling maken. Die wandeling bleek veel langer dan verwacht, en ze keerden pas terug naar de tent nadat de zon al was ondergegaan!
Zaterdag
Brandstofgeuren overal rondom onze tenten. En werd behoorlijk merkbaar. Eindelijk op zaterdagochtend hadden we er genoeg van. De schuldige bleek een oude brandstofslang van Chris zijn auto te zijn. Na wat knutselen kregen we het probleem opgelost en dit was net op tijd om de busrit van 10:00 uur te halen.
The owners club had een grote gele dubbeldekkerbus van Leyland geregeld om mensen naar Swanage te brengen.
De rit naar boven was prachtig en we kregen meer van het omliggende landschap te zien. De bus reed geweldig, hij kon zelfs hellingen tot 16% bestijgen. we passeerde een steengroeve en enkele oude Dorpjes. De gids op de bus wees ons op enkele interessante feiten.
Het weer was weer perfect en dit kwam ook ten goede aan het piratenfestival in Swanage.
We moesten ons een weg banen door alle piraten en bezochten twee van de gebouwen die van Londen naar Swanage waren gebracht als ballast voor schepen die anders leeg naar Swanage zouden terugkeren. Er is een leuk verhaal achter de klokkentoren van Wellington en het stadhuis dat hier te lezen is: IanVisits.co.uk
De bus bracht ook iedereen terug naar het rallyveld en er was gelegenheid om op het marktplein in Wareham uit te stappen. (slechts een korte wandeling van het rallyveld) Terug op het veld ontdekten we dat mensen al begonnen waren met het verkopen van onderdelen en andere items. Wederom stond een avondwandeling op de agenda (helpt het diner te verteren) en dat brengt ons op zondag.
Kim Henson bracht veel auto's naar de rally
Een overzicht van het clubhuis
Zondag
Dit is over het algemeen de belangrijkste rallydag. Eigenaren die dat willen, kunnen hun auto laten keuren. Er waren echt hele leuke auto's in alle verschillende klassen. Persoonlijk vind ik het leuk dat er zoveel categorien zijn, omdat iedereen anders is en een ander idee heeft over wat hun auto zou moeten zijn. We hebben niet veel van de activiteiten op het veld gezien. In plaats daarvan reden we naar Lulworth Cove. Het weer deze morgen was grijs en vochtig.
Op weg naar deze grote toeristische attractie rijd je door oefenterreinen voor het leger. Midden op dit terrein bevindt zich een dorp dat door het leger werd bestuurd en sindsdien is verlaten. Er zijn restauratieprojecten uitgevoerd op verschillende gebouwen in Tyneham Village en het publiek mag de site bezoeken. Het dorp is ook een populaire site om te fotograferen voor tv en film.
Tijdens een van deze opnames werd de oudste overgebleven telefooncel (type K1) in Engeland per ongeluk omver gestoten in 1985, deze is sindsdien vervangen door het filmbedrijf.
Het dorp is alleen open voor het publiek tijdens sommige weekenden, dus check dit even voor je bezoek.
We vervolgden onze weg naar de baai van Lulworth en vonden een parkeerplaats op het drukke terein.
Het weer begon op te helderen en ontdekte dat de Durdle Door op een steile wandeling lag vanaf de parkeerplaats in Lulworth. Daar was niet iedereen voor in, dus we splitsten ons op in twee groepen.
Het uitzicht vanaf het kustpad naar de Durdle-deur was prachtig. En toen we dichter bij de Durdle Door kwamen, werd het een stuk drukker met toeristen.
Ik ben blij dat we de plaats hebben bezocht. Het is niet te zeggen hoe lang het zal blijven staan. De zee zal de rotsen blijven eroderen en uiteindelijk zal deze instorten, net als andere rotsformaties in het verleden.
Ik vind het een teken!
Op het goede spoor!
Val niet naar beneden!
Panorama van de Lulworth Cove
Na terugkeer naar de rest van de groep in de Cove gingen we zitten voor de lunch en gingen we terug naar de rallysite. Daar waren we net op tijd voor uitrijking van de prijzen. De avond bij de tent was weer erg leuk met drankjes en goed gezelschap.
Rally Teddies
Maandag
Het was tijd om naar huis te gaan rijden. We hadden de tenten ingepakt zoals we al vaker hebben gedaan en waren om 9 uur klaar om te vertrekken.
Ik had voorgesteld om het Hovercraft-museum in Lee on Solent te bezoeken. Dat bleek een groot succes te zijn. Het museum toonde allerlei hovercrafts die werden ontwikkeld sinds hun oprichting in de jaren 60. Ze hadden hovercraft die werden gebruikt in een obligatiefilm, hovercraft die historisch belangrijk waren en ook een SN4. Dit is een van de grote hovercraft die werd gebruikt om mensen en auto's over het Engelse kanaal te vervoeren. Allas, de hooidagen van de hovercrafts zijn voorbij. En die veerdienst is gestopt. Je zou denken dat er tegenwoordig weinig gebruik is van deze vaartuigen.
Dat is echter niet het geval en dankzij hun unieke eigenschappen worden ze nog steeds gebruikt in de militaire en zoek- en reddingsmissies. Er is zelfs een veerdienst tussen het eiland Wight en het vasteland. Op de dag van ons bezoek aan het museum boden ze ritten aan op een van die Hovercraft.
Natuurlijk konden we het niet laten. Ik heb er geen spijt van dat ik extra heb betaald om met de hovercraft te kunnen rijden! Er gaat niets boven.
En deze moderne turbodieselmotoren zijn echt verrassend stil aan de binnenkant. Verbazingwekkend!
Na de stop hadden we nog veel kilometers te gaan. Het was dus zeker tijd om in de Austins te stappen. Gelukkig waren er geen problemen en niet teveel verkeer rond Londen. De enige regen tijdens dit weekend viel op weg naar de veerboot. We kwamen aan in Harwich, waar ik wat problemen had met mijn remmen door een lek in de achterremcilinder. Ik kon doorgaan, hoewel we het vloeistofniveau in het remsysteem zorgvuldig hebben gecontroleerd.
Binnen de grote veerboot
Heel en veel hovercrafts
Deze zijn gemaakt in het tv-programma "scrapheap challenge"/div>
We besloten te dineren op de veerboot, omdat de pub die we vroeger bezochten (Cross inn) niet open was in de avond op maandag. Diner op de veerboot bleek ook problematisch vanwege verschillende touringcars vol toeristen. Deze mensen veroorzaakten lange rijen bij het buffet. Al met al hebben we een heerlijk weekend gehad en zijn zonder problemen teruggekomen. Grote dank aan de organisatie van de rally! Hopelijk tot volgend jaar!